مطالب

ویژگی ها

منتشر شده در دوشنبه, 20 خرداد 1398 09:46
نوشته شده توسط Super User

WebGL چیست؟

مخفف Web Graphics Library می باشد که یک کتابخانه ی JavaScript است که با آن می توان اشیاء تعاملی دو بعدی و سه بعدی ایجاد کرد. Web GL با تمام مرورگر ها سازگار است و تکنولوژی ای cross-platform است، برای رندر کردن تصاویر مستقیما از کارت گرافیک استفاده می کند پس بهتر است برای دریافت تصاویر بهتر همیشه درایور کارت گرافیک خود را به آخرین نسخه ی موجود بروز رسانی کنید. WebGL به هیچ نرم افزار خاص یا پلاگینی وابسته نیست و فقط با استفاده از HTML5 و JavaScript می توان آن را پیاده سازی کرد. پیش از این گرافیک سه بعدی محدود به کنسول های بازی و یا کامپیوتر های سطح بالا بود ولی امروزه با پیشرفت کامپیوتر های شخصی و مرورگر های اینترنت ، نمایش گرافیک سه بعدی از طریق تکنولوژی های مدرن و شناخته شده ی وب امکان پذیر است.
 

به جرأت می توان گفت نسل های آینده ی وب متعلق به WebGL است چرا که این تکنولوژی بدون شک نقش مهمی را در User Interface های نسل بعدی وب بازی خواهد کرد. مشخصات WebGL بر اساس OpenGL است که سال‌هاست به‌طور گسترده در گرافیک، بازی‌های کامپیوتری و CAD applications استفاده می‌شود. دو مورد از پر استفاده‌ترین تکنولوژی‌های نمایش گرافیک سه‌بعدی در کامپیوترهای شخصی، OpenGL و Direct3D هستند. Direct3D که بخشی از تکنولوژی DirectX مایکروسافت است، عمدتاً در پلتفرم ویندوز استفاده می‌شود و یک API اختصاصی‌ست که تحت کنترل مایکروسافت است. از طرف دیگر، OpenGL به دلیل داشتن ماهیت royalty-free در پلتفرم‌های مختلفی مثل Windows، Macintosh، Linux و device های مختلفی چون smart phones و tablet و کنسول‌های بازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپن جی ال چیست؟
اپن جی ال یک رابط برنامه نویسی برای رندرینگ دو بعدی و سه بعدی است که معمولا برای تعامل با پردازشگر های گرافیکی سخت افزاری استفاده می شود.
 اپن جی ال مخفف  Open Graphic Library (کتابخانه گرافیکی متن باز) است ولی اپن جی ال به هیچ عنوان یک کتابخانه نرم افزاری نیست (چون حاوی هیچ کدی نیست) اپن جی ال استانداردی باز برای توصیف یک رابط گرافیکی است که توسط شرکت‌های متعددی توسعه داده‌شده و می‌تواند توسط درایورهای گرافیک، سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای مختلف پیاده‌سازی شود.
اپن‌جی‌ال به ‌صورت گسترده در طراحی به کمک رایانه، واقعیت مجازی، مصورسازی، بصری‌سازی اطلاعات، شبیه‌سازهای پرواز و بازی‌های ویدئویی به‌کار گرفته ‌می شود
 
شایان ذکر است که OpenGLدر ابتدا توسط Silicon Graphics توسعه یافت و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. OpenGL تاکنون پیوسته در حال تکامل و پیشرفت بوده و حتی در تولید فیلم نیز از آن استفاده شده است. اکنون آخرین نسخه از OpenGL نسخه‌ی ۴٫۳ برای desktop PC است. WebGL در واقعه از نسخه‌ی OpenGL ES 2.0 مشتق شده است.
این تکنولوژی در سال 2006 توسط Vladimir Vukićević برنامه نویس صربستانی متولد امریکا در شرکت Mozila پایه گذاری شد. در سال 2012 شرکت معروف autodesk اعلام کرد که آنها بیشتر نرم افزار ها و ابزار های خود را به فضای رایانش ابری که با WebGL client پیاده سازی شده است منتقل کرده اند.